نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5107
-
الف
+

آخرین مصاحبه سینماگر افغانستانی پیش از مرگ/«غفار قطبیار» در گفت و گو با آی فیلم2: امیدوارم تغییراتی جدی در وضعیت سینمای افغانستان ایجاد شود

«غفار قطبیار» چندی پیش طی مصاحبه با خبرنگار آی فیلم2 ابراز امیدواری کرد وضعیت سینما در افغانستان بهبود.

به گزارش آی فیلم2، سینما، دنیایی که در آن زندگی، مرگ، عشق، جنون، جنگ، ترور، اجتماع، سلامت خانواده‌ها و ارتباط با جهان و در بسیار موارد فراتر از کره خاکی که در آن زندگی می‌کنیم، انعکاس داده می‌شود.

این دنیای پهناور، کارگردان و علاقمندان زیادی را به‌ خود جلب و جذب کرده است که تغییر جدی و واضحی را در کشورها به میان آورده است.

در همین حال این بخش ارزنده و سازنده در افغانستان با چالش های فراوانی مواجه است. با این وجود شماری از بازیگران در افغانستان در سخت‌ترین شرایط فلم تولید کردند و قاطعانه نقش‌آفرینی نمودند تا نام سینمای افغانستان را در جهان زنده نگهدارند.

در پیوند با وضعیت فعلی سینمای افغانستان ، «غفار قطبیار» یکی از چهره‌های مطرح سینمایی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آی فیلم۲ با وجود ابراز تاسف از وضعیت نابسامان سینما در افغانستان امیدوار است تغییراتی رو به رشد ایجاد گردد.

وی همچنین می‌گوید که بازیگران ایرانی را دوست دارم و با آنها دوست هستم.

آی فیلم۲: در مورد زندگی شخصی خود بگویید، در کدام سال و در کجا متولد شده‌اید و تحصیلات شما تا کدام پایه است؟

قطبیار:

من در سال ۱۳۳۸ در ولایت «پنجشیر» افغانستان متولد شده‌ام و فارغ صنف دوازدهم از لیسه نادریه کابل هستم. اما به‌خاطر مشکلات نتوانستم وارد دانشگاه شوم.

آی فیلم۲: از چه زمانی و چگونه به فعالیت‌های سینمایی آغاز کردید؟

قطبیار:

من به‌خاطر علاقه زیادی که به بازیگری و سینما داشتم، نخستین فعالیت‌های خود را از پاکستان در زمان مهاجرت آغاز کردم و اولین کارم بازی در نقش منفی در یک برنامه رادیویی بود.

بازی در این برنامه رادیویی سبب شد تا مسیر سینمایی خود را اینگونه آغاز کنم و تاکنون به آن ادامه دهم.

آی فیلم۲: تاکنون در چند فلم نقش بازی کرده‌اید و آیا در سریال‌ها هم نقش داشته‌اید؟

قطبیار:

من تاکنون در حدود ۵۰ فلم نقش بازی کرده‌ام که در تمام آنها نقش مرکزی منفی را داشته‌ام. البته در پنج سریال هم نقش داشته‌ام که شخصیت مرکزی منفی آن بوده ام.

آی فیلم۲: کدام فلم خود را بیشتر دوست دارید؟

قطبیار:

من به تمام فلم‌هایی که در آن نقش داشته‌ام، علاقه دارم، ولی فلم «بر باد رفته» را بیشتر دوست دارم.

آی فیلم۲: چند فلم روی دست دارید؟

قطبیار:

من اکنون هیچ فلمی روی دست ندارم و امیدوارم وضعیت امنیتی به‌زودی بهبود یابد تا در صلح و آرامش زندگی کنیم و فعالیت‌های سینمایی خود را به‌گونه خوب و عالی به پیش ببریم.

آی فیلم۲: وضعیت سینمای افغانستان را چگونه می‌بینید؟

قطبیار:

متأسفانه باید گفت که وضعیت سینما در افغانستان تعریفی ندارد و خوب نیست. اما امیدواریم که رئیس تازه گماشته شده افغان فلم خانم «صحرا کریمی» بتواند تغییرات جدی در این نهاد بیاورد و وضعیت سینما در کشور بهبود پیدا کند.

آی فیلم۲: پیام شما به مردم افغانستان چیست؟

قطبیار:

از آنها می‌خواهم تا وحدت و اتحاد خود را حفظ کنند، زیرا فقط به وسیله وحدت می‌توانیم افغانستان عزیز را از مشکلات و چالش‌ها نجات دهیم. امیدواریم که یک صلح دائمی در کشور ما برقرار شود.

متاسفانه آقای قطبیار در تاریخ 18 سنبله به نسبت مریضی که از چندی پیش عاید حالش بود ، دار فانی را وداع گفت.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

ا ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر